כיצד אוכל לדעת אם ילד עשוי להיות בקבוצת סיכון של דיסלקסיה?
כיצד אוכל לדעת אם ילד עשוי להיות בקבוצת סיכון של דיסלקסיה?
סימנים מזהים לילדים בגיל טרום בית ספר
כתבה: דר' לינדסי פאר
תורגם ע"י: עירית כהן
קיימים מחקרים רבים המקשרים קשיים בדיבור ובשפה בגיליים המוקדמים של הילדות לבעיות קריאה וכתיבה מאוחרות יותר.זיהוי מוקדם של ילדים העשויים להיות בקבוצת סיכון חשוב. אם ילד מגלה מספר קשיים יש צורך לפעול למענו. להלן מספר סימני זיהוי.
שימו לב לילד אשר:
1. מתקשה ללמוד שירים מחורזים.
2. מתקשה להיות קשוב, לשבת בשקט, להאזין לסיפורים.
3. אוהב להקשיב לסיפורים אבל אינו מגלה עניין באותיות ה א"ב או במילים.
4. מתקשה ללמוד לשיר או לחזור על אותיות ה א"ב.
5. יש לו היסטוריה של התפתחות דיבור איטית.
6. מבלבל מילים ("אנרק" במקום ארנק, "פתוח" במקום תפוח).
7. מתקשה לזכור חרוזים פשוטים.
8. מתקשה לבצע שתי הוראות או יותר בבת אחת אבל אם המשימות מוצגות כל אחת בנפרד מצליח לבצע אותן.
9. שוכח שמות של חברים, מורים, צבעים וכו'.
10. יש לו יכולת הבחנה שמיעתית נמוכה (מחליף בין צלילים דומים).
11. מתקשה לגזור, להדביק ולצייר בהשוואה לבני גילו.
12. יש לו קושי מתמשך להתלבש, לשרוך נעל ולכפתר חולצה.
13. לובש בגדים הפוך.
14. מתקשה לתפוס, לבעוט ולזרוק כדור.
15. מועד, מתנגש בדברים ונופל לעיתים קרובות.
16. מתקשה לקפוץ או לגלג.
17. יש לו ימים "טובים ו"רעים" באופן מובהק וללא כל סיבה נראית לעין.
ילד שיש לו מספר קשיים מסוג זה ביחד עם יכולות אחרות טובות, עשוי להיות דיסלקטי. אולם זכרו שרמת ההתפתחות ומהירות הלמידה בשלב טרום בית הספר משתנים מילד לילד באופן משמעותי.
אם אתם מאתרים ילד בסיכון, התייעצו אם אנשי מקצוע מתחום ליקויי הלמידה. ישנם טיפולים, תוכניות ומשחקים המסייעים בהתפתחות דיבור ושפה, מיומנויות מוטוריות, מיומנויות שמיעתיות, תפיסה חזותית וזיכרון.
- English
- עברית