דיסלקסיה בקרב מבוגרים והזדמנויות לקריירה

מאת: דר' גילדה פלטי, פסיכולוגית מומחית לאבחון וטיפול בליקויי למידה

 
תרגמה: עירית כהן
 
 
דיסלקסיה נתפסת בדרך כלל כבעיה חינוכית המשפיעה על יכולת הפרט ללמוד לקרוא, לכתוב ולאיית. דיסלקסיה נצפית בעיקר כתופעת ילדות, אולם היא ממשיכה להוות בעיה בחיים, בלמידה ובעבודה. ישנם מספר גדול של מבוגרים דיסלקטיים שלא אובחנו ושעומדים מול בעיות הסתגלות בחיים מבלי לדעת שהם מבריקים מספיק על מנת שיוכלו להשיג את מבוקשם. נפוץ גם בקרב מבוגרים דיסלקטיים שהם חווים קשיים רגשיים וחברתיים המקשים עליהם להשיג ולהצליח. 
 
כפועל יוצא של חוסר יעילות קוגניטיבית, אדם דיסלקטי יחווה יותר קשיים בהשגת מיומנויות מסוימות מאשר אדם לא דיסלקטי בעל אינטלגנציה דומה. באופן מובהק, לאנשים דיסלקטיים לוקח זמן רב יותר לפתח את מיומנויות הקריאה והכתיבה ותהליך זה מכלה יותר זמן ואנרגיה מאשר אצל אנשים לא דיסלקטיים. יש להם קושי בזכירת עובדות, מספרים, רצפי הוראות, הודעות ושמות. להרבה אנשים עם דיסלקסיה חסרות מיומנויות ארגון. בשל תפיסת זמן לקויה, הם מאחרים לעיתים קרובות לפגישות. יכול להיות להם קושי לעקוב אחרי מה שנאמר בשיחה, הרצאה או ראיון (סימפטומים עיקריים).
 
בנוסף לסימפטומים העיקריים המוזכרים לעיל וכתוצאה מהם, אנשים דיסלקטיים עשויים לפתח סימפטומים משניים כגון דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון ומוטיבציה שלילית ונמוכה.
הבעיות הללו יכולות, בתורן, להוביל לבידוד, לחץ ודיכאון ולהשפיע על חייו של האדם הדיסלקטי באופן כללי, ובייחוד על הזדמנויות העבודה שלו.
 
על מנת לאפשר למבוגר דיסלקטי לממש את הפוטנציאל שלו, יש צורך קודם כל לערוך מבחן פסיכולוגי וותעסוקתי מלא. אבחון רשמי של דיסלקסיה כרוך במבחן פסיכולוגי, תצפית קפדנית וגיבוש דעה קלינית. האבחון צריך להיערך על ידי פסיכולוג מומחה בתחום מאחר והוא דורש פרשנות של מבחנים הזמינים רק לפסיכולוגים מומחים, כמו גם גיבוש דעה הדורש הבנה וידע פסיכולוגיים. 
 
בין הסוגיות המעורבות בייעוץ תעסוקתי לאנשים דיסלקטיים ישנן כאלה שקשורות באופן ספציפי לדיסלקסיה, ואחרות הקשורות לייעוץ קריירה באופן כללי. אנשים דיסלקטיים רבים עשויים להימנע מתחומי עבודה מסוימים או להתמקד במקצועות מסוימים, כתוצאה מהדיסלקסיה. לעיתים קרובות, החלטות כאלה מבוססות על הנחות שאינן מושתתות על עובדות. לכן, בביצוע ייעוץ תעסוקתי לאנשים דיסלקטיים חשוב לקחת בחשבון העדפות לסוגי עבודה מסוימים, ידע של תחומי העניין של המאובחן, מיומנויות, יכולות וניסיון. שימוש יעיל באינפורמציה הזאת יכול להוביל להתאמה מוצלחת בין העבודה והידע, המיומנות והיכולת של האדם, ולא להחטיא אותה.
 
חיוני שאנשים דיסלקטיים יבקשו תחומי עיסוק וקריירות המתאימים להם מבחינת יכולותיהם, כישוריהם ותחומי העניין שלהם. עזרה לאנשים כאלה לזהות את יכולותיהם ולהבין את נקודות התורפה שלהם היא היבט חשוב של הכוונה מקצועית, בייחוד כאשר דנים באלה שהגיעו לנקודת מפנה בחייהם.
 
חשוב לגרום למודעות בקרב אנשים דיסלקטיים לגבי הקשיים שעלולים לעלות כתוצאה מהמצב שלהם ולספק להם ייעוץ כיצד להתגבר על הקשיים. יורה מזאת, חשוב לעשותם מודעים לאפשרות שהדיסלקסיה מוסיפה למאמץ ולעייפות התעסוקתיים הנורמליים.
 
הכוונת קריירה יעילה למבוגרים דיסלקטיים יכולה להשתלב עם יישום המודל של קבלת החלטות של Yost & Corbishley (1987), ועם השימוש במידע המתקבל מאבחונים פורמליים של הפרופיל הקוגניטיבי של האדם. הצעדים הבאים יכולים לשמש כקווים מנחים:
 
אבחון התחלתי: קוגניטיבית חינוכי ותעסוקתי
 
הבנה עצמית: כיצד הדיסלקסיה של האדם משפיעה על הזדמנויות הקריירה שלו
 
יצירת חלופות: שימוש בהמלצות לעבודות שזוהו במבחנים התעסוקתיים
 
בחירה
 
תכנון
 
יישום התוכניות: ארגון תוכנית פעולה.
 
בנוסף למוזכר לעיל, להסתגלות מוצלחת, יש להקנות ולפתח אסטרטגיות התמודדות. אפשר לפתח מיומנויות אלה באופן הטוב ביותר במפגשים מסגרת יחידנית או בקבוצות קטנות.
 
מטרת מודל ההתערבות הזה היא לעזור למבוגרים דיסלקטיים להגיע לבחירה הטובה ביותר של קריירה, ובד בבד לעשות שימוש יעיל בכל המידע המושג מאבחונים תעסוקתיים ופסיכולוגיים.
 
כל הזכויות שמורות למחבר. המאמרים ניתנים להדפסה לשימוש אישי ומקצועי, בתנאי שיודפס www.dyslexia.co.il ושם המחבר כמקור המאמר.
2007 Dyslexia.co.il ©